Профилактика на оралните заболявания

 

Дисциплината „Профилактика на оралните заболявания“ се изучава в VI и VII семестър.
Форми и методики на обучение, използвани в курса: лекции, практически упражнения, семинари, дискусии, решаване на казуси, тестове, мултимедийни презентации.

АНОТАЦИЯ НА КУРСА
Курсът по „Дентална профилактика” предоставя възможност за придобиване на знания и компетенции, необходими за провеждане на първична профилактика спрямо развитието на кариес, пародонтопатии и зъбно челюстни деформации. Този курс на обучение има две насоки: 
1. Усвояване на профилактични методи за пълноценно изграждане на зъби, зъбодържащ апарат, гингива и орална лигавица;
2. Използване на профилактични методи за премахване на локалната патогенна ситуация в устата, за недопускане развитие на заболяванията.

ЦЕЛ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА:

  • Усвояване на методите и средствата за първична профилактика на кариес, пародонтопатии и зъбно челюстни деформации;
  • Знания и умения за прилагане на всички форми, методи и средства за провеждане на първична профилактика на денталните заболявания;
  • Ендогенна флуорна профилактика;
  • Екзогенна флуорна профилактика;
  • Професионална орална хигиена;
  • Индивидуална орална хигиена;
  • Хранителна профилактика;
  • Профилактично покритие на фисури;
  • Реминерализираща терапия;
  • Изработване на индивидуални профилактични програми;
  • Изработване на групови профилактични програми;
  • Изработване на обществени профилактични програми;
  • Изработване на профилактични програми за деца с умствено и физическо увреждане;
  • Промоция на орално здраве.

ЗАДАЧИ НА ПРОГРАМАТА:

  1. Да се използват профилактични методи за пълноценно изграждане на зъби, зъбодържащ апарат, гингива и орална лигавица.
    • Ендогенна флуорна профилактика.
    • Екзогенна флуорна профилактика.
    • Хранителна профилактика на бременната.
    • Хранителна профилактика на децата в различни възрастови периоди.
  2. Да се използват профилактични методи за премахване и намаляване на локалната патогенна ситуация в устата за недопускане развитие на заболяванията.
    • Орална хигиена.
    • Профилактично покритие на фисурите.
    • Реминерализация.
    • Екзогенна флуорна профилактика.

ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ЗА ПРЕПОДАВАНЕ
Мултимедийни презентации, схеми, тестове, казуси за интерпретация, профилактични средства и медикаменти за целите на оралната профилактика.

ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
За да започне обучението по „Дентална профилактика“ е необходимо студентите да имат базисни познания по „Хистогенеза, морфология и физиология на оралните структури“.                                             

ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:
След завършване на курса студентите следва:

  • Да могат да познават общите принципи на първичната стоматологична профилактика;
  • Да са запознати и да интерпретират етиологията, патогенезата и хистоморфологията на зъбния кариес;
  • Да са запознати и да коментират механизмите на де- и реминерализация в зъбните структури при развитието на кариозната лезия в емайла и в дентина;
  • Да познават и прилагат методите, средствата, орално хигиенни индекси и мотивационни програми във връзка с оралната хигиена в детска възраст;
  • Да познават и прилагат методите, средствата, индексите и професионалната орална хигиена с оглед профилактиката на пародонталните заболявания в детска възраст;
  • Да могат да оценяват риска от поява на пародонтални заболявания;
  • Да имат компетенции относно прилагането на ендогенна флуорна профилактика;
  • Да определят индивидуалните оптимални профилактични дози от флуор;
  • Да познават и прилагат съвременни методи и средства за екзогенна флуорна профилактика в детска възраст;
  • Да познават и прилагат съвременните методи и средства за профилактично покритие на фисурите и реминерализираща терапия;
  • Да имат познания относно ролята на хранителните вещества при изграждане на зъби, пародонт и лигавица с оглед хранителна профилактика на денталните заболявания в детска възраст;
  • Да могат да изработват и прилагат програми за хранителен режим на деца от различни възрастови групи;
  • Да могат да конструират комплексни програми за профилактика на денталните заболявания;
  • Да могат да изработват индивидуални, групови и обществнно базирани програми за дентална на профилактика;
  • Да изработят тези по поставени теми в началото на курса на денталната профилактика.

ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ:

Текущ контрол  - Тестове, клинични профилактични задачи 
Практически изпит – В края на VII-ми семестър
Семестриален изпит – Изпитна сесия VII-ми семестър
Държавен изпит